1 bnk preview dscf2602
2 bnk preview dscf3292
24 mg 5119 b
22 mg 5168 b
25 mg 5479%20kopie
26 mg 5524%20kopie
40 mg 5503%20kopie
38 mg 5492%20kopie
Bnk zeichnung300dpi
17 img 1318
19 img 1287
19 img 1341

Building after Catastrophes
2007

Working with children, Eva Meyer-Keller and Hanna Sybille Müller carry out intuitive catastrophe research. Using the simplest of materials, the children model earthquakes, volcanic eruptions, meteorite impacts, avalanches, forest fires, terror attacks, explosions, floods, droughts and hurricanes live on stage. A strong and fascinating discrepancy arises from the innocuousness of the materials at hand such as matches, sugar cubes, flour, blancmange, water, a hair dryer, mixer, tongs and paper and the fundamental awesomeness of (natural) catastrophes. The painstaking, involving activity of craft making is also contrasted with the violence and destructive force of the events being depicted.
The staging of the collective building process and the final unleashing of the catastrophe takes place in front of the 'eye' of a video camera, the close up images from which are transmitted live to monitors in the space. The audience simultaneously witnesses the 'making of' as well as the mediated visualisation of what takes place while it happens as well as the sole responsibility for what they (choose to) see.

Gemeinsam mit Kindern betreiben Eva Meyer-Keller und Hanna Sybille Müller intuitive Katastrophenforschung. Mit einfachsten Mitteln werden Erdbeben, Vulkanausbrüche, Meteoriteneinschläge, Lawinen, Großbrände, Terroranschläge, Explosionen, Überschwemmungen, Dürreperioden und Wirbelstürme modellhaft im Bühnenraum nachgebaut. Dabei stellen die zum Einsatz kommenden Gegenstände und Materialien wie Streichhölzer, Zuckerstücke, Mehl, Pudding, Wasser, Föhn, Mixer, Zange oder Papier in ihrer harmlosen Alltäglichkeit eine starke Diskrepanz zu dem unvorstellbar und fundamental Schrecklichen der (Natur-)Katastrophen her. Auch die gewissenhafte, achtsam-konstruktive Tätigkeit des Bastelns bricht sich mit der Gewalt und Zerstörungskraft der realen Vorbilder. Die Inszenierung des kollektiven Bauprozesses und das letztendliche Auslösen der Katastrophen finden für das ‚Auge‘ einer Videokamera statt, deren Aufzeichnungen im close up live auf Monitoren im Raum übertragen wird. Das performative Making of haben die ZuschauerInnen somit immer gleichzeitig mit den medialen Visualisierungen des Geschehens im Moment der Aufführung vor Augen - wie auch die alleinige Verantwortung dafür, was sie sehen (wollen).

Translate to German
To see the video documentation please send email for link and password to unlock.

idea

Eva Meyer-Keller, Hanna Sybille Müller

with

5-7 children

sound

Jeff McGrory

light

Florian Bach

thanks to

Lucas Fester, Dirk Notz, Rhonda Repotente, Katja Rothe, Sharon Smith, Sophie Watzlawick, Mehdi Toutain Lopez, Bruno Pocheron and the Symposium Neue Theaterformen mit Kindern und Jugendlichen of the Hessische Theaterakademie

Funded by the Hauptstadtkulturfonds Berlin and co-produced by the Lofoten International Arts Festival Norway.

###photo
Anja Beutler, Eva Meyer-Keller

Venues

Stamsund International Theatre Festival, Lofoten (NO)
Kaaitheater Brussels (BE)

Eva Meyer-Keller and Sybille Müller presented
BUILDING AFTER CATASTROPHES
in the context of
BURNING ICE

Mousonturm, Frankfurt (DE)

Eva Meyer-Keller and Sybille Müller presented
BUILDING AFTER CATASTROPHES
in the context of the symposium
STOP TEACHING
at Mousonturm, Frankfurt.