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It's a kind of magic, performance, 2003

Quim Pujol asks Eva Meyer-Keller3 Fragen an Eva Meyer-Keller / 3 preguntas a Eva Meyer-Kellervideo, interview2013

Tim Etchells In one sense never different and in another sense never the same. Some thoughts on Eva Meyer Keller’s comical tragedy “Death is Certain”.essay2006

Ylva Lagercrantz Spindler COOKING CATASTROPHES Nybohovs Festlokal, Liljeholmen Officiell premiär 8 septemberreview2011

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Von Menschen gemacht, video, 2010
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Holiday Shot, video, 2003
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Cooking Catastrophes, performance, 2011
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Himmelskörper, installation, 2001
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Death is Certain, performance, video, 2002

Thorsten HoopsDer sichere Tod - Mal andersreview2005

Alexandra BaudelotLe petit monde féerique de l'artreview2004

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Pulling Strings Sudan, performance, 2013

The nicest, most outlandish ideas … . review2009

Mario Dietze“Good Hands” von und mit Eva Meyer-Kellerreview2006

Susanne Traub, Jochen KieferTools in movement: Eva Meyer-Keller on perception and choreographyinterview2013

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Polaroid, performance, 1998
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Ordinator, performance, installation, 2002

Alexander KerlinKirschentod und Politik. Symposium über Diskursgesetze und Institutionreview2005

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Building after Catastrophes, performance, 2007

Eva Meyer-Keller, Uta EisenreichOrdinator Manualsessay2002

Eva Meyer-Keller, Sybille Müller Zerstörungsphantasien mit Sahne. Gedanken über die Zukunftessay2014

Martin NachbarGood Handsessay2005

Rosita BoisseauLe cri de la fraisereview2007

Martin HargreavesObservations and visible definitions [excerpt]review2002

lecture: Constanze SchellowDer Böse Blick des ‚Autoriums’. Zur Ambivalenz des Zuschauens in zeitgenössischer Tanz-Performance am Beispiel von Eva Meyer-Kellers Death is certainessay2015

Vera TollmannEva Meyer-Keller: Building after Catastrophes / Handmadeessay2014

Mario VellaLa mattanza delle ciliegiereview2008

Melanie SuchyCooking Catastrophereview2012

Eva Meyer-Keller, Hanna Sybille MüllerBauen nach Katastrophenessay2009

Christiane LötschKreatives Tötenreview2008

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Pulling Strings, Deus Ex Machina, performance, 2014
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Things on a table, performance, 2016
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Pulling Strings, video, video, 2014

Jungmin SongDeath and the anthropomorphic life of objects in performance. Marina Abramović’s Nude with Skeleton and other animations [excerpt]essay2015

Kristin WestphalTheater/Kunst mit Kindern - Am Beispiel einer Performance mit Kindern von Eva Meyer-Keller und Sybille Mülleressay2014

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Proper dancing in the background, performance, video, 2000

Cecilie Ullerup SchmidtIn a greater perspectiveessay2013

Analyse des atomaufbaus bohrsches atommodell
Some Significance (working title), performance, 2017

Art meets science meets nature review2009

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Schattenspiele, performance, installation, 2008
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De-Placed, video, installation, 2009
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Fungal Safari, performance, 2014
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Volksballons, installation, 2004
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Sounds like Catastrophes, performance, 2010
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Good Hands, performance, 2005

David Reuter Vom Objekttheater zur Kunst in Aktionessay2007

Christiane LötschNeue alte Weiblichkeitreview2008

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Kitchen Rec, performance, installation, 1997

MBExperimental chemistreview2014

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a play, video, installation, 2016
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Pulling Strings, installation, installation, 2013
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Handmade, video, 2007
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Pulling Strings, performance, 2013

Frank WeigandPortrait: Eva Meyer-Kelleressay2010

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Hearsay, performance, 2002

Christina RöferHarmlose Vorstellung? Eva Meyer-Kellers Inszenierung Death is certain als infames Wechselspiel der Wahrnehmung essay2015

Cathrin Elss-SeringhausMit Kirsch-Aromareview2008

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Yeah Yeah Yeah Yeah Yeah, performance, 2000

Danjel AnderssonDanjel Andersson berättar om programmet inför Perfect Performance #5. www.perfectperformance.sevideo, review2009

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Good Hands
2005

performance

Baking is handiwork and this is clear from the beginning of Good Hands as a performer reads a recipe aloud at her table before proceeding to carry out the instructions step for step. She unerringly reaches for the ingredients from the shelves behind her, weighs it all out carefully and mixes flour, butter, egg, sugar and various spices to a smooth dough. The video camera positioned next to her on the table films every movement of her hands and this extreme close up flickers across the television screens on both sides.
As the cake is put on to bake for 30 minutes, the four performers give the guests demonstrations of a special kind of handiwork. Sitting at the four tables they skilfully demonstrate a series of chemical, physical and mechanical tricks, each one performing at one of these 'stages'. Water and wine swap places slowly in two glasses on top of one another. A burning match is tossed into a glass bottle and the resulting vacuum sucks an egg inside it. A sweet causes cola to shoot from its bottle like a fountain. Lit teabags become little rockets that light their way into the air.
Good Hands plays on the expectation of entertainment that often accompanies a visit to the theatre. The simplicity of the handiwork and the everyday aspect of the materials stand in contrast to the lurid effects of the kitchen table magic provoking amazement and guffaws in reaction to the baffling properties of the all-too-familiar. What happens is small and simple and not so different to those things children love figuring out or what goes round a bar on a fun evening. Contrary to the usual efficiency of entertainment shows, every action is given its own time, be it baking and decorating a cake or the preparation and execution of a trick.
Cake baking and experimentation with store cupboard physics intersect in their mixture of ingredients that react with one another and change states. In the end the delicious smell from the oven indicates that the transformation of the cake has been taking place from the beginning and it now undergoes another change, into an artfully decorated gingerbread house. But for those looking forward to tasting it, there's just one more trick left...

Backen ist Handarbeit. Das zeigt sich zu Beginn von Good Hands, als eine Performerin an ihrem Tisch ein Rezept vorliest und dessen Anweisungen Schritt für Schritt befolgt. Sie greift zielsicher aus dem Regal hinter sich die einzelnen Zutaten heraus, misst alles sorgfältig ab und mischt Mehl, Eier, Butter, Zucker und verschiedene Gewürze zu einem geschmeidigen Teig. Die neben ihr auf dem Tisch installierte Videokamera filmt jeden einzelnen Handgriff; in Großaufnahme flimmern sie über Fernsehbildschirme zu beiden Seiten. Während der Kuchen nun 30 Minuten lang fertig backt, erteilen die vier PerformerInnen den Gästen eine Handarbeitsstunde der besonderen Art: Mit viel Geschick basteln sie an vier Tischen an einer Reihe chemischer, physikalischer und mechanischer Tricks - jede(r) bespielt eine dieser ‚Bühnen’: Wasser und Wein tauschen sich langsam in zwei übereinander stehenden Gläsern aus. Ein brennendes Streichholz wird in eine Glaslasche geworfen, und das entstehende Vakuum saugt ein Ei ins Flascheninnere. Ein Kaubonbon lässt Cola wie eine Fontäne aus ihrer Flasche schießen. Und aus angezündeten Teebeuteln werden kleine Raketen, die leuchtend in die Höhe steigen. Good Hands spielt mit der oft an das Theater herangetragenen Erwartungshaltung der Unterhaltung. Die Einfachheit der Handgriffe und die Alltäglichkeit der Materialien stehen zu den reißerischen Effekten der Küchentischmagie in Kontrast und provozieren Staunen und Gelächter über das Rätselhafte im Allzubekannten. Was hier geschieht, ist klein und einfach - nicht viel anders als das, was Kinder begeistert austüfteln oder was in lustiger Runde beim Kneipenabend zum Besten gegeben wird. Dabei wird, gegenläufig zu der Effektivität kurzweiliger Unterhaltungsdramaturgie, jeder Handlung ihre eigene Zeitlichkeit und ihr eigenes Tempo zugestanden – sei es das Backen und Verzieren eines Kuchens oder das Vorbereiten und Durchführen eines Tricks. Die Kuchenherstellung und die Experimente aus der Speisekammer-Physik treffen sich als Prozesse des Mischens von Zutaten, die aufeinander reagieren und so ihren Zustand verändern. Am Ende zeigt der köstliche Duft aus dem Ofen die abgeschlossene Transformation des Kuchens vom Anfang an, der sich dann noch ein weiteres Mal verwandelt: in ein kunstvoll verziertes Pfefferkuchenhaus. Doch wer sich schon auf die Verkostung freut, geht nur einem letzten Streich auf den Leim...

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idea

Eva Meyer-Keller

with

Oliver Benn, Eva Meyer-Keller, Irina Müller, Hanna Sybille Müller, Rico Repotente, Sean Reynard, Skadi Schulz

artistic support

Alice Chauchat, Martin Nachbar, Goor Zankl

thanks to

Stuk (Leuven), Juan Dominguez, Daniel Belasco Rogers, Litò Walkey

Produced by Festival a/d Werf (Utrecht) and KunstenFESTIVALdesArts. Supported by Goethe-Institut.

photo

Gaetano Cammarota
F.I.S.Co. 09 - Festival Internazionale sullo Spettacolo Contemporaneo
, Bologna 17>23 aprile 2009

Venues

performance
Perfect Performance Festival, Dansens Hus, Stockholm (SE)
performance
performance
performance
June 2006
La Casa Encendida, Madrid (ES)
video
June 2006
Le Vivat, Armentiers (FR)
performance
June 2006
La Maison Folie de Wazemmes, Lille (FR)
performance
April 2006
Avantgarden, Trondheim (NO)
performance
February 2006
Veo Festival, Valencia (ES)
video
performance
performance
Festival a/d Werf, Utrecht (NL)
performance