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Building after Catastrophes, performance, 2007
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Pulling Strings Sudan, performance, 2013

Frank WeigandPortrait: Eva Meyer-Kelleressay2010

Mario VellaLa mattanza delle ciliegiereview2008

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Good Hands, performance, 2005

Martin NachbarGood Handsessay2005

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Pulling Strings, performance, 2013

Jungmin SongDeath and the anthropomorphic life of objects in performance. Marina Abramović’s Nude with Skeleton and other animations [excerpt]essay2015

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De-Placed, video, installation, 2009

Martin HargreavesObservations and visible definitions [excerpt]review2002

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Holiday Shot, video, 2003

Cecilie Ullerup SchmidtIn a greater perspectiveessay2013

Vera TollmannEva Meyer-Keller: Building after Catastrophes / Handmadeessay2014

Christiane LötschNeue alte Weiblichkeitreview2008

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Volksballons, installation, 2004

Quim Pujol asks Eva Meyer-Keller3 Fragen an Eva Meyer-Keller / 3 preguntas a Eva Meyer-Kellervideo, interview2013

Melanie SuchyCooking Catastrophereview2012

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Cooking Catastrophes, performance, 2011

Christiane LötschKreatives Tötenreview2008

Danjel AnderssonDanjel Andersson berättar om programmet inför Perfect Performance #5. www.perfectperformance.sevideo, review2009

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Eva%201 1
Eva%204
Eva%206
Proper dancing in the background, performance, video, 2000

Susanne Traub, Jochen KieferTools in movement: Eva Meyer-Keller on perception and choreographyinterview2013

lecture: Constanze SchellowDer Böse Blick des ‚Autoriums’. Zur Ambivalenz des Zuschauens in zeitgenössischer Tanz-Performance am Beispiel von Eva Meyer-Kellers Death is certainessay2015

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Pulling Strings, installation, installation, 2013
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Schattenspiele, performance, installation, 2008
Ordinator%20animation alle%20kopie
Ordinator1
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Ordinator, performance, installation, 2002
Himmelsko%cc%88rperprep 0003
Himmelsko%cc%88rperprep 0011
Himmelskörper, installation, 2001
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Dsc 0522
Sounds like Catastrophes, performance, 2010

Eva Meyer-Keller, Hanna Sybille MüllerBauen nach Katastrophenessay2009

David Reuter Vom Objekttheater zur Kunst in Aktionessay2007

Fungal%20safari
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Fungal Safari, performance, 2014

Tim Etchells In one sense never different and in another sense never the same. Some thoughts on Eva Meyer Keller’s comical tragedy “Death is Certain”.essay2006

MBExperimental chemistreview2014

Polaroidamsterdam 0017
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Polaroid, performance, 1998
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Yeah Yeah Yeah Yeah Yeah, performance, 2000

Christina RöferHarmlose Vorstellung? Eva Meyer-Kellers Inszenierung Death is certain als infames Wechselspiel der Wahrnehmung essay2015

Kristin WestphalTheater/Kunst mit Kindern - Am Beispiel einer Performance mit Kindern von Eva Meyer-Keller und Sybille Mülleressay2014

2013%2001%2019%20hors%20piste%20eva%20meyer%20keller%20%c2%a9herve%cc%81%20ve%cc%81rone%cc%80se 48
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2013%2001%2019%20hors%20piste%20eva%20meyer%20keller%20%c2%a9herve%cc%81%20ve%cc%81rone%cc%80se 8
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2013%2001%2019%20hors%20piste%20eva%20meyer%20keller%20%c2%a9herve%cc%81%20ve%cc%81rone%cc%80se 19
Death is Certain, performance, video, 2002
Horenzeggen foto
Hearsay, performance, 2002
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Things on a table, performance, 2016
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Pulling Strings, video, video, 2014

Rosita BoisseauLe cri de la fraisereview2007

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a play, video, installation, 2016
Analyse des atomaufbaus bohrsches atommodell
Some Significance (working title), performance, 2017

Alexander KerlinKirschentod und Politik. Symposium über Diskursgesetze und Institutionreview2005

Mario Dietze“Good Hands” von und mit Eva Meyer-Kellerreview2006

Ylva Lagercrantz Spindler COOKING CATASTROPHES Nybohovs Festlokal, Liljeholmen Officiell premiär 8 septemberreview2011

Atom1%20vmg
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Meteorit1%20vmg
Von Menschen gemacht, video, 2010
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Kitchen Rec, performance, installation, 1997
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It's a kind of magic, performance, 2003

Eva Meyer-Keller, Sybille Müller Zerstörungsphantasien mit Sahne. Gedanken über die Zukunftessay2014

Thorsten HoopsDer sichere Tod - Mal andersreview2005

Alexandra BaudelotLe petit monde féerique de l'artreview2004

Eva Meyer-Keller, Uta EisenreichOrdinator Manualsessay2002

Cathrin Elss-SeringhausMit Kirsch-Aromareview2008

Art meets science meets nature review2009

The nicest, most outlandish ideas … . review2009

Handmades4
Handmades5
Handmader6
Handmader5
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Handmade, video, 2007
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 mg 6509
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 mg 6574
 mg 6578
Pulling Strings, Deus Ex Machina, performance, 2014
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Properdancing 0001
Properdancing
Properutaeisenreich

Proper dancing in the background
2000

performance, video

Proper Dancing in the Background is a work in three parts:

  1. a live performance
  2. a video installation and
  3. a set of instructions

Make a 360° rotation on one leg with a crisp packet under the pullover. Then shake the upper body until it rustles and scrunches. Balance on tin cans with hands and knees. Smear your naked body with Vaseline and lie in a pile of parsley leaves. Cut an onion, hollow it out, fill it with cherry purée and sew it together again.
In Proper Dancing in the Background, absurdly comic actions such as these are placed one after the other in a collage and seem at first sight not to follow any perceptible order. However the piece's unique logic quickly emerges. It is based on the simplicity and clarity of the actions themselves, which decide in their handicraft accuracy, the order and in which tempo they must be fulfilled. The performer's body sometimes moves in an everyday way and sometimes more dancerly while interacting with the objects. The familiar appears in unfamiliar relationships and it is these little alienations of the everyday that produce a unique associative series of meanings.
In connection to the other two parts of the project, the video installation and the set of instructions, questions are raised about the possibilities and boundaries of staging actions and their repeatability. With these Meyer-Keller invokes the carrying out of one's own version of Proper Dancing in the Background. Despite the expectations, where can the precise, even strict instructions leave the space needed in order to fulfil them? Or to put it differently, don't the strict instructions expose the very differences in the individual approaches to an action?

Proper Dancing in the Background was produced in 2000 during a residency at the Liminal Institute, a loose collective of SNDO graduates at the Gasthuis in Amsterdam. During two weeks, the five choreographers Nicole Beutler, Martin Butler, Erik Pold, Litò Walkey and Eva Meyer-Keller developed work independently of each other while offering regular feedback.

Proper Dancing in the Background ist eine Arbeit in drei Teilen:
1. eine live Performance
2. eine Video-Installation und
3. eine Gebrauchsanweisung.

Mit einer Chipstüte unter dem Pullover eine 360°-Drehung auf einem Bein schaffen. Dann den Oberkörper schütteln, dass es knistert und kracht. Mit Händen und Knien auf Konservendosen balancieren. Sich nackt und mit Vaseline eingeschmiert in einen Haufen Petersilienblätter legen. Eine Zwiebel aufschneiden, aushöhlen, mit Kirschbrei füllen und wieder zunähen.

Diese und andere Handlungen von absurder Komik werden in Proper Dancing in the Background collagenartig aneinandergereiht und scheinen auf den ersten Blick keiner nachvollziehbaren Dramaturgie zu folgen. Schnell zeigt sich jedoch die ganz eigene Logik des Stücks: Sie basiert auf der Einfachheit und Klarheit der Handlungen selbst, die bestimmt, handwerklich akkurat, der Reihe nach und in ihrem je eigenen Tempo durchgeführt werden. Der Körper der Performerin bewegt sich mal alltäglich, mal tänzerisch und tritt in Interaktion mit den Dingen. Gewohntes erscheint in ungewohnten Beziehungen, und es sind diese kleinen Verfremdungen des Alltäglichen, die eine eigene, assoziative Sinnstiftung in Gang setzen.

In Verbindung mit den beiden anderen Teilen des Projekts - der Video-Installation und der Gebrauchsanweisung - stellen sich Fragen nach den Möglichkeiten und Grenzen der Inszenierung von Handlung(en) und ihrer Wiederholbarkeit. Hier ruft Meyer-Keller zum Erarbeiten und Teilen einer eigenen Version von Proper Dancing in the Background auf. Wo lassen die präzisen, ja strengen Handlungsanleitungen wider Erwarten doch Freiräume zu, die es zu füllen gilt? Oder anders gefragt: Decken nicht gerade die strengen Vorgaben erst die Unterschiede in der konkreten individuellen Aneignung einer Handlung auf?

Proper Dancing in the Background entstand 2000 während einer Residency des Liminal Institutes, eines losen Kollektivs von SNDO-AbsolventInnen, im Gasthuis in Amsterdam. Innerhalb von zwei Wochen haben die fünf ChoreografInnen Nicole Beutler, Martin Butler, Erik Pold, Litò Walkey und Eva Meyer-Keller voneinander unabhängig Arbeiten entwickelt, gaben sich jedoch regelmäßig Feedback.

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idea, performance

Eva Meyer-Keller

assistant

Rico Repotente

photo

Uta Eisenreich

Venues

September 2004
Glamour, Spielbudenplatz, Hamburg (DE)
performance
March 2003
Das Feld, Dock 11, Berlin (DE)
performance
January 2001
Manufacturing Dance, Tanzinitiative, Hamburg (DE)
performance
December 2000
Improvisation Festival, St. Marks Church, New York (US)
performance
Liminal Institute, Dock 11, Berlin (DE)
video
May 2000 – June 2000
Galerie Olaf Stüber, Berlin (DE)
video
January 2000
Liminal Institute, Gasthuis, Amsterdam (NL)
performance